top of page

Montering

Varmeren må plasseres sånn at den har tilgang på gjennomføringen til eksos, tilgang på diesel og mulighet for tilkobling på dine varmluftsrør som skal levere varmluft til kabinen.

​

Det er mange muligheter for montering, blant annet kan man lage en hjemmelaget ordning slik vist på bildet under. vinklene og delene er fra biltema, men finnes også på rusta.

dieselvarmer
diesel pumpe

Ledningsnettet til en dieselvarmer er veldig enkelt og består av plug-and-play kontakter hvor det ikke går an å plugge feil kabel inn i feil kontakt. Systemet består av noe som kalles et cabel-harness, disse sitter alle sammen og skal kobles mellom varmeren, dieselpumpen, kontrollpanelet og strømkilden.

​

Strøm:  Det viktigste for en dieselvarmer når den er oppe og går er å ha en fast strømkilde, dieselvarmeren er ikke av før nedkjølingsprosessen er gjennomført. (vifte-motoren har sluttet å gå). Det er viktig at den har strømtilgang helt til den er skrudd av.

​

Kontrollpanel: Kontrollpanelet bør monteres hvor det er lett tilgjengelig, i tillegg er LCD displayet utrustet med en termostat som gjør at du kan velge mellom Hz modus eller Celsius modus, Hz modus betyr i grunn at du velger hvor mange ganger per sekund dieselpumpen skal slå og føre inn diesel til forbrenning, var på Celsius modus i sin tur regulerer hastigheten/varmen ut fra hvor varmt det er i kabinen.

​

Pumpen: Dieselpumpen er god til å dytte væske men ikke like god til å suge væske, derfor er det viktig at den ikke blir plassert for langt fra tanken. Jeg har tidligere brukt opp mot 4,5m slange uten problem men anbefaler så kort som mulig og med minst mulig høyning på slangen. Pumpen skal monteres i ca. 35 graders vinkel. Hvis pumpen blir montert opp ned eller liggende så vil det samle seg små luftbobler inne i pumpen som ikke får kommet seg ut.

​

Varmerør: Rørene på 5kw modellen er 75mm i diameter og festes til siden som blåser ut varm luft og fordeles videre.

De viktigste elementene vi må tenke på ved monteringen er at det skal være minst mulig blokkeringen og om slangen kommer i klem kan varmeren få problemer med overopphetning, da dette er eneste måten som varmeren kjøler seg ned på. Normalt er ikke dette noe problem, men sørg for at det er grei luftstrømning etter varmeren er oppe å går.

montering av dieselvarmer tips
bottom of page